2014. május 18., vasárnap

Burgonyás zsemle


Van egy német blog, amit gyakran olvasok :). Imádom csak a képeket nézegetni...csodálatosak! Tegnap itt találtam egy burgonyás zsemlének a fotóját, amibe beleszerettem. Gondoltam, próbáljuk meg...aha...persze, ez majd olyan kis egyszerű lesz...és végül is igen, eltekintve attól, hogy egy éjszakán át kell a meggyúrt tésztát pihentetni a hűtőben...:D Úgyhogy tegnap a krumplikat megfőztem, és békén hagytam. Este bezacskóztam és betettem a hűtőbe. Ma reggel, jó korán (úgy hét óra magasságában) nekiálltam a tésztát megcsinálni a következő hozzávalókból:

  • 255 gr főtt, lereszelt burgonya
  • 100 gr RL190 teljes kiőrlésű rozsliszt
  • 150 gr BL55 finomliszt
  • 45 gr víz
  • 1 evőkanál olívaolaj
  • 2-3 gr friss élesztő
  • 1 teáskanál só

Azért ez a mennyiség nem tűnt első körben olyan soknak, de gondoltam nem olyan nagy baj ez, hiszen új a recept, ne vagánykodjunk itt annyira a mennyiségekkel...:D Mindent a dagasztógép üstjébe mértem, és annak rendje s módja szerint bekapcsoltam 1-es fokozatra...aztán átváltott a kettesre...de hát én azt látom, hogy ez a cucc csak nem akar összeállni...morzsalékos kissé (nagyon). Na, itt kellett volna türelmesnek lennem....és nem hozzáborítani még vizet...az volt a szerencsém, hogy megmértem a vizet, még kb. 45 gramm vizet tettem hozzá...persze, miután a burgonyából is kinyomódott a vízmennyiség, ezért egy olyan nyúlós, kenhető masszám lett...na, remek....:D...elkezdtem evőkanalanként még lisztet hozzáadni...de csak nem javult a dolog....így kikapcsoltam a gépet és nagyon kreatívan a mérlegre állítottam az üstöt, kiszámoltam, hogy hány evőkanál lisztet tettem eddig pluszban bele...Aztán megmértem egy evőkanál lisztet, így már grammban is tudtam, hogy mennyi az annyi...:D A kanállal beletett mennyiséget kiegészítettem gondolatban még egy teljes adaghoz valóra, és hozzátettem, plusz még pont 255 gramm főtt krumplim volt még, így azt is belereszeltem, és az összes többi hozzávalót, a víz kivételével (!!!) megdupláztam. Így most egy dupla adag burgonyás zsemle tésztája várja az estét, hogy holnapra tízóraivá váljon....:). Szóval megdagasztottam a tésztát, a kelesztőbe tettem és hagyom az éjszaka helyett napközben kelni (a hűtőben), úgy 8-10 órán át...mondjuk ez is olyan, hogy kinek milyen hosszú az éjszaka...aki későn kel és korán ébred, annak elég rövid :D.

Így nézett ki a tészta, mikor levettem a kelesztőtál tetejét:


 Mérleg segítségével egyforma darabokra vágjuk, gömbölyítjük, teljes kiőrlésű rozslisztben megforgatjuk:), sütőpapírral bélelt tepsire tesszük és kb. 45-50 percig pihentetjük letakarva.



Kb. félidőben, 20-25 perc elteltével a sütőt 250 fokra melegítjük elő, és egy tálban vizet is teszünk be a sütő aljába, hogy a zsemléink gőzben tudjanak sülni :). Mielőtt a sütőbe tesszük a zsemléket, vágjuk be a tetejüket! :) 10 percig 250 fokon sütjük, majd vegyük ki a vizes edényt, a hőfokot vegyük vissza úgy 190 fokra és még 10-15 percig süssük, amíg szép piros lesz a teteje. Ha kész, akkor hagyjuk rácson kihűlni, és nem kell hozzá semmi, csak egy kis igazi VAJ. Mennyei lett! :)








1 megjegyzés:

  1. Elkészítettem ezt a zsömikét, illetve még kel, de már több mint egy órája, háát,elég lassan akar mozdulni, de azért növekszik :) Kicsit kevésnek találtam az élesztő mennyiségét, de mindent úgy csináltam ahogy leírtad, nem változtattam semmin. Majd jelentkezem mi sült ki belőle :)

    VálaszTörlés