2014. május 2., péntek

3 féle kenyér

Kriszta barátnőméknél szalonnát sütöttünk, és a kenyér az én reszortom volt :D. 3 különböző kenyér készült.

Az első egy sima fehér kenyér, tulajdonképpen Limara jól bevált fehér kenyere, annyi változtatással csupán, hogy nekem kicsit több vizet kellett a liszthez tennem. Ja, és csak BL80 kenyérlisztből készült.

Hozzávalók:
  • 325 ml víz
  • 2 tk só
  • 2 ek olaj
  • 2 ek burgonyapehely
  • 25 dkg öregtészta
  • 50 dkg BL80 kenyérliszt
  • 1 dkg friss élesztő
Dagasztógép megdagasztotta, én még átgyurmáztam kicsit, eltettem a kelesztőtálba, harminc perc múlva átgyúrtam, újabb 15 perc pihenő, majd jött a formázás, jénaiba tettem, kb. 45 percet pihent, a kelés utolsó 15 percében begyújtottam a tűzhelyt, előmelegítettem 230 fokra, a kenyeret bemetszettem, nagyon alaposan lespricceltem, fedőt visszatettem és szépre sütöttem. Az utolsó 5 percre jénai nélkül tettem vissza a sütőbe. De az is előfordulhat, hogy nincs is erre szükség. Mikor kész lett, rácsra tettem, lepermeteztem hideg vízzel és hagytam hűlni.

A második egy rozsos kenyér volt, 25 dkg BL80, 20 dkg teljes kiőrlésű búza kenyérliszt, és 5 dkg világos rozsliszt + 2 ek lenmagliszt, a többi ugyanaz, mint a fehérnél :).

A harmadik kenyér pedig egy félbarna volt, fele-fele arányban a BL80 és BL112 kenyérlisztek.

Bármennyire is hihetetlen, de az első két kenyér gyakorlatilag egyforma súlyú, annyi csupán a különbség, hogy egy hangyányival több víz van az első kenyérben. (a hozzávalóknál már a kicsit kevesebb vízmennyiséget írtam!!!!) Viszont rájöttem, hogy ha egy kicsit feszesebbre, keményebbre dagasztom meg a tésztát, akkor a kelés során fog annyit lágyulni, hogy szépen megtartja a formáját majd amikor a végső formázás történik:). Az első két kenyérnél a már megkelt tésztából lecsippentettem 25-25 dekát, és eltettem öregtésztának; a harmadiknál nem. Az első kettő kenyeret jénaiban, fedővel sütöttem, bár a második kenyérnél már eltört a jénai...de még egyben maradt....A törés miértjét nem annyira firtatnám, eléggé szőkenősre sikeredett :D :D. A harmadik kenyeret tepsin sütöttem, alul plusz gőzösítéssel - a spriccelés mellett.

Érdekes így a képet nézni a kenyerekről, és látni, hogy egyeske mondjuk mennyire felveszi a jénai formáját...ketteskének szerintem tökéletes lett a formája...a bélése meg..hmmm........az az utolsó képen látszik....és a félbarna is tök jó fazon lett szerintem - bár azt egy kissé túlpirítottam...kicsit másogyabb sül nem lefedve...(milyen meglepő, igaz? :D :D)






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése